Prohlížíte si archívní verzi našich stránek. 

 Navštivte také náš nový e-shop

Bezdušové pláště GEAX T N T


Bezdušové pláště GEAX T N T Bezdušové pláště jsou na trhu již více než 10 let. Tento patent plášťů především pro MTB kola se mezinárodně označuje jako UST nebo TUBELESS. GEAX však zdokonalil technologii bezdušových plášťů a patentoval ji pod názvem Tube No Tube TNT.
Podstatou bezdušového systému je přesně vyrobená patka pláště, aby dokonale zapadla a těsnila v bezdušovém ráfku. V ráfku musí být bezdušový ventilek a ráfek musí být samozřejmě také v normě pro bezdušové pláště UST - TUBELESS. Těsnost pláště je zajištěna speciální butylovou vrstvou, která je nanesená na vnitřní stěně pláště. Tím je zajištěná celková těsnost. Bezdušové pláště mají mnoho výhod, ale také některé nevýhody. Výhodou je minimální náchylnost proti defektům. Nejvíce defektů je způsobené proražením, píchnutím nebo procvaknutím duše. Tím, že UST plášť duši nemá, je pravděpodobnost defektu opravdu minimální. Další výhodou je vyšší komfort a odpružení za jízdy, dosažený nižším tlakem v bezdušové pneumatice. Ty se hustí na tlak o jednu atmosféru i více nižší než běžné pláště s duší. Běžný tlak v přední bezdušové pneu je okolo 1,7-1,9 ATM a v zadní 1,9-2,2 ATM. Záleží na rozměru pláště ,váze jezdce ,charakteru terénu a způsobu jízdy. Díky nižšímu tlaku se pneumatika více zmáčkne, a tím vznikne širší plocha pro kontakt s terénem. O 14-16% větší než u běžné pneu s duší nahuštěné na 3-4 ATM. Jízda je tak bezpečnější, pláště lépe zabírají, drží v zatáčkách a kolo lépe a spolehlivě brzdí. To jsou přednosti bezdušové pneumatiky. Na druhou stranu je několik nevýhod, které stále některé cyklisty odrazují od bezdušového systému. První nevýhodou je vyšší cena pláště. Ta se pohybuje mezi 850-1100 Kč. Dále je potřeba mít bezdušové ráfky ,nebo celá zapletená kola. I zde je cena o něco vyšší. Další zmiňovanou nevýhodou je údajně náročná montáž. Někteří tvrdí ,že se pláště těžce nasazují, a že na jejich nahuštění je potřeba kompresor. Zde je to ale všechno jenom neznalost jednoduchého postupu jak bezdušové pláště obouvat .
Více v pokračování článku....
Odborníci v GEAXU se zaměřili právě na tyto negativní body ve vlastnostech stávajících bezdušových plášťů. GEAX tak patentoval novou technologii bezdušových plášťů označenou jako T N T Tube No Tube.
Ta vychází z technologie UST bezdušových plášťů. Nemá ale na vnitřní straně nanesenou butylovou duši. Naopak má na vnější straně kordu nanesenou protidefektní ochranou vrtstvu, která chrání plášť proti bočnímu proražení či proříznutí. Díky této technologii je TNT bezdušovka lehčí až a 100g. Tím se váha srovnává oproti běžným plášťům, ke kterým je nutné přičíst i váhu duše. Váha nejlehčích TNT je okolo 550g. Cenový faktor se také podstatně zlepšil. Cena GEAX TNT bezdušovek je nyní 795 Kč! Velmi žádané jsou nyní i mezi freeridery, kde se váha podstatně snížila.
Technologie bezdušových plášťů GEAX TNT: Jak jsme uvedli TNT technologie bezdušových plášťů nemá nalepenou duši. Tím je mnohem elastičtější a díky technologii tkaní kordu v kvalitě 120 TPI ( info o normě TPI ZDE ) se i velmi dobře odvalují a jsou rychlé. TNT pláště GEAX pro cross country ( XC ) mají 120 TPI a TNT pláště GEAX pro Sjezd ( DH) a Freeride ( FR ) mají 60 TPI a navíc butylovou výztuhu u patek. Pro zajištění těsnosti pláště je nutné při montáži nalít do pláště speciální tekutinu z přírodního latexu, kterou Geax dodává pod názvem PIT STOP. Ten nahrazuje duši vytvoří uvnitř pláště těsnící vrstvu a zbytek tekutiny současně působí jako prevence proti defektům a spolehlivě zalepí defekty do velikosti 2-3 mm. PIT STOP se také dodává i ve spreji, který obsahuje latexovou pěnu ,která je pod tlakem. Ta plášť zalepí a zároveň i nafoukne. PIT STOP TNT LIQUID 250 se dodává v 250ml balení. Kdo častěji přezouvá podle druhu terénu nebo cykloservisy uvítají větší 1 litrové balení nabízené jako PIT STOP TNT LIQUID 1L
Jak bezdušový plášť GEAX TNT namontovat, nafouknout a jak aplikovat PIT STOP: pro jednoduchou montáž TNT plášťů je potřeba dodržet následují postup. Základem je samozřejmě ráfek splňující normu UST -TUBELESS pro bezdušové pláště osazený odpovídajícím bezdušovým ventilkem. Pro jednoduchou montáž a zaskočení patek pláště do osazení v ráfku nám pomůže obyčejná mýdlová voda. Stačí nanést na houbičku třeba tekuté mýdlo s vodou a navlhčíme s ní jak ráfek ,tak plášť. Nejdříve nasadíme jednu stranu pláště na ráfek tak, že reklamní nápis umístíme tam kde je na ráfku ventilek (nepsaný zákon pro estetiku montáže plášťů). Jak je vidět v prezentaci, bezdušový ráfek má uprostřed žlábek, do kterého musíme nejdříve nasadit obě patky pláště. U bezdušových plášťů končíme montáž pláště u vetilku. Zkontrolujeme, zda u ventilku máme plášť dobře nasazený a potom zkontrolujeme zda máme vnitřní stěnu ráfku celou navlhčenou mýdlovou vodou. Následně použijeme pumpu ( nejlépe velkou nožní ) a plášť nafoukneme. Jakmile začneme plášť hustit a dosáhneme tlaku okolo 2 ATM a více začne plášť vystupovat z žlábku uprostřed ráfku a přes náběhovou hranu zaskočí do osazení v ráfku. Při zaskakování patek pláště se začnou ozývat hlasité praskavé zvuky. Při dosažení zhruba 3-4 ATM by měl být plášť dokonale zaskočený po celém svém obvodu. Pro kontrolu roztočíme kolo a zkontrolujeme zda plášť běží dokonale rovně. V případě, že je plášť v některých místech špatně usazený a neběží rovně, musíme kolo vypustit a v místech kde nezaskočil, znovu navlhčit mýdlovou vodou a nasadit. Plášť potom nafoukneme. Pro aplikaci PIT STOPU nyní montpákama sundáme cca 20cm pláště a do otvoru nalejeme potřebné množství podle návodu, plášť nasadíme a opět nafoukneme. Ideální je plášť umístit na kolo a několik minut ho nechat točit, aby se tekutina pravidelně rozlila po celém obvodu. Když hned nejedeme na vyjížďku, tak během dne ještě několikrát s kolem zatočíme. Tím je celá montáž TNT pláště dokončená. Pro případné defekty je dobré vozit s sebou jeden PIT STOP MAGNUM a pro jistotu i lepení i pumpičku. Obecně se ale počet defektů na bezdušových pláštích sníží oproti běžným plášťům s duší o 80-90%.


Přečteno 6961x

Jsme na Facebooku

Ikona Facebook

Záruka 5 let na rám Kellys

Pro poskytnutí prodloužené záruky 5 roků na rám jízdního kola KELLYS stačí zaregistrovat si své kolo. Registraci můžet provést zde.

Jak nastavit tlumiče?

Nevíte jaké je nejlepší nastavení vidlice a tlumiče na vašem kole TREK nebo Gary Fisher? Vyzkoušejte online kalkulátor, stačí vybrat typ kola a zadat vaši hmotnost.

Doživotní záruka na rám TREK

Zaregistrováním kola TREK na této stránce získává první majitel doživotní záruku na rám tohoto kola. Vy nechcete mít doživotní záruku zdarma? Registrujte se zde.

Prodloužená záruka GT

Na kola značky GT můžete mít prodouženou záruku na 36 měsíců. Registrace prodloužené záruky zadarmo zde.

Copyright © 2009-2015 Šilhavý - RAMALA | All Rights Reserved

Design by jf based on Bootstrap | Powered by phpRS